3. Schriftelijke wilsverklaring In een schriftelijke wilsverklaring kunt u opschrijven wat er moet gebeuren in een situatie waarin u zelf geen beslissingen meer kunt nemen, bijvoorbeeld als u in coma zou raken. Zo kunt u aangeven welke behandelingen u niet wilt ondergaan. In de wilsverklaring kunt u ook iemand aanwijzen als vertegenwoordiger. Verder kunt u in de verklaring aangeven of u in bepaalde omstandigheden euthanasie wilt. De wilsverklaring moet wel aan bepaalde voorwaarden voldoen. Er mag bijvoorbeeld geen twijfel bestaan over wat u precies wilt en niet wilt. Als u een vertegenwoordiger wilt aanwijzen, moet ook deze de verklaring ondertekenen. 4. Een klacht indienen U bent ontevreden De Wet klachtrecht cliënten zorgsector (WKCZ) regelt dat u een officiële klacht kunt indienen als u niet tevreden bent over de behandeling. Uw onvrede kan te maken hebben met het (tegenvallende) resultaat van een behandeling, de manier waarop u wordt benaderd, een gebrek aan privacy in het ziekenhuis, enzovoort. U bepaalt eigenlijk zelf of en waarover u een klacht indient. Overleg eerst met uw hulpverlener Het is goed om uw onvrede eerst te bespreken met de hulpverlener die het probleem veroorzaakt. Vaak lost dit al veel van de problemen op. Het kan moeilijk zijn zo’n gesprek te voeren. Kritisch zijn is sowieso al lastig; kritisch zijn over uw hulpverlener is nog moeilijker. Bedenk dat hulpverleners wel wat gewend zijn. Ze hebben al tijdens hun opleiding geleerd met kritiek om te gaan. U mag van ze verwachten dat ze serieus naar u luisteren. Ze moeten u echt proberen te begrijpen én u proberen uit te leggen waarom ze hebben gedaan wat ze hebben gedaan. Een officiële klacht indienen Als een gesprek met de hulpverlener niet helpt, kunt u een officiële klacht indienen. De drempel om een klacht bij een zorginstelling in te dienen is laag. Steeds meer instellingen hebben zelf een afdeling of medewerker die u kunnen helpen een klacht in te dienen. De functienamen van medewerkers of de namen van afdelingen die dit doen, verschillen per instelling. Meestal gaat het om een patiëntencontactpersoon, een patiëntenvertrouwenspersoon (in een psychiatrisch ziekenhuis), een klachtenfunctionaris, een klachtenbemiddelaar of een patiëntenservicebureau. De meeste instellingen en organisaties hebben een folder over hun klachtenprocedure. Hulp bij het indienen van een klacht Desondanks is een klacht indienen niet altijd even gemakkelijk. U moet brieven schrijven en op brieven reageren. In sommige gevallen kan er zelfs een rechtszaak komen, compleet met advocaten. Het is daarom vaak handig om hulp te vragen. U kunt bijvoorbeeld uw partner, een familielid of iemand anders die u vertrouwt vragen u te helpen. U kunt ook de hulp inroepen van een afdeling Informatie en Klachtenopvang van uw regionale Zorgbelangorganisatie. Zij kunnen u informatie, advies en zo nodig daadwerkelijke steun verlenen. Zij kunnen u helpen met het opstellen van een brief. Ze kunnen samen met u een gesprek voorbereiden of 35 Tip: Stel uw wilsverklaring op in overleg met uw (huis)arts. Zo bestaat er later geen twijfel over wat u precies wilt of niet. H5 - Patiëntenrecht Pagina 34

Pagina 36

Voor nieuwsbrieven, online relatiemagazines en lesboeken zie het Online Touch online publisher CMS systeem. Met de mogelijkheid voor een web winkel in uw uitgaves.

Mijn Niergids Lees publicatie 3Home


You need flash player to view this online publication